واتس اپ با پاکسازی پیام های کاربران خود در اتحادیه اروپا موافقت کرد

1401/12/15

واتس اپ با پاکسازی پیام های کاربران خود در اتحادیه اروپا موافقت کرد


بیش از یک ماه طول کشید تا واتس اپ مربوط به متا متعهد شود به شکایات متعلق به نحوه تحمیل شرایط خدمات بر مشترکین را رسیدگی کند، اما انجمن اروپا در روزهای آینده خاطرنشان کرده است که این پلت فرم پیام رسانی با پیشرفت نحوه ارتباط با مشترکین و ارائه آینده موافقت کرده است.


در آغاز سال 2021، واتس‌اپ پس از انتشار یک بروز رسانی تهاجمی و گیج‌کننده در ToS خود، با واکنش شدید مشترکین روبه‌رو شد که مشترکین را ملزم به پذیرش آپدیت کردن برای ادامه استفاده از این پلتفرم کرد بدون اینکه نشان داده شود دقیقا چه چیزی در حال تغییر است. این بخش سبب سردرگمی گسترده شد و بعضی از مشترکین را وادار کرد تا اساسا پلتفرم را کنار بگذارند، با رقبایی مثل سیگنال و تلگرام که افزایش پذیرش را بیان کردند.


در ژوئیه 2021، مجمع چتر اتحادیه اروپا برای محافظت از مصرف‌کننده، BEUC، با کمک هشت سازمان عضوش، دادرسی را در مورد شرایط گیج‌کننده واتس‌اپ‌ با مدیران اجرایی اتحادیه اروپا، و با شبکه اروپایی مقامات مصرف‌کننده ارائه کردند. این موضوع منجر به اخطارهایی از سمت اتحادیه به واتس اپ مبنی بر نیاز به رفع مشکلات مختلف شد، از جمله نامه ای در تابستان قبلی که انجمن به پلت فرم پیام رسانی رمزگذاری شده سرتاسر یک ماه فرصت داد تا پیام های خود را به مشترکین ارسال کند.


در همان زمان، شورا از واتس اپ درخواست کرد تا تایید کند که آیا درآمدی از خط مشی های تجاری متعلق به اطلاعات کاربر کسب می کند یا خیر.


در صورتی که محتوای پیام در واتس‌اپ E2EE است، ابرداده‌های کاربر محافظت نمی‌شوند، بدین جهت، مشخص نیست که متا به چه طریقی توانایی آن را دارد از این اطلاعات استفاده کند، با توجه به تصمیمات گذشته این غول تکنولوژی، در آگوست 2016، از تعهدات حریم شخصی با کمک بنیانگذاران WhatsApp صرفنظر کرد و عنوان کرد که این کار را انجام خواهد داد.

حساب‌های آنها را به دیگران در خدمات‌ اجتماعی عمومی اجرا می‌کند، همانند فیس‌بوک، که به طور بالقوه به غول تبلیغاتی این فرصت را می‌دهد که پروفایل خود را از مشترکین واتس‌اپ با پیوند دادن فعالیت دیجیتالی آن‌ها با سایر خدمات‌ اجتماعی، بالا ببرد.


امروز کارگروه خاطرنشان کرد واتس اپ را مورد تایید قرار داده است که اطلاعات شخصی مشترکین با اشخاص ثالث یا سایر کمپانی های متا، از جمله فیس بوک، برای هدف های تبلیغاتی ارسال نمی شود. هرچند مشخص نیست که آیا اتحادیه اروپا به راحتی به وعده متا در این مورد عمل می کند یا خیر، و آیا مصمم هست این ادعا را مطالعه کند یا خیر. ما پرسیده ایم که آیا اقداماتی را دنبال می نماید یا خیر و این گزارش را با هر پاسخی به روز می کنیم.


این سوال که آیا واتس‌اپ از داده‌های مشترکین برای بازاریابی استفاده می کند یا خیر، موضوعی بود که کارگروه حفاظت از داده‌های ایرلند پس از اعلام تصمیم نهایی خود در ژانویه سال جاری در مورد یک بازبینی جداگانه و چند ساله مرتبط با حفاظت از اطلاعات در این پلتفرم، علی‌رغم داده‌های اروپایی، از بازبینی آن خودداری کرد. لذا این جنبه از بازده واتس اپ همچنان به همراه رگولاتورها مورد بازبینی قرار می گیرد.


« در ژوئن 2022، شبکه CPC نامه دومی را به واتس اپ ارسال کرد که در آن دوباره مطالبه آنها حاکی از اینکه مصرف کنندگان باید به طور واضح درباره نوع کسب و کار واتس اپ و به خصوص اینکه آیا واتس اپ از خط مشی های تجاری متعلق به اطلاعات شخصی مشترکین درآمد کسب می کند، مطلع شوند یا خیر، منتشر کرد. انجمن در بیانیه اخباری امروز خود بیان کرد: پس از بحث و مکاتبه بین شبکه CPC، انجمن و WhatsApp، این کمپانی مورد تایید قرار گرفت که اطلاعات شخصی مشترکین را برای اهداف تبلیغاتی به اشتراک نمی گذارد.


پس از مکالمات با مقامات حمایت از مصرف‌کننده اتحادیه اروپا و کارگروه اروپا ، واتس‌اپ متعهد شد که درباره تحولات شرایط خدمات خود شفاف‌تر عمل کند. به اضافه این، این کمپانی مردود کردن به‌روزرسانی‌ها را برای مشترکین آسان‌تر می‌کند در صورت مخالفت با آن‌ها، چنین مسئله ای چه زمانی تسویب می‌شود که کاربر دیگر توانایی استفاده از خدمات واتس‌اپ را نداشته نباشد.»


دیدیه ریندرز، کمیسر دادگستری اتحادیه اروپا نیز در سمیناری عنوان کرد:« از تعهدات واتس‌اپ برای تغییر رویه‌هایش برای مطابقت با مصوبه های اتحادیه اروپا استقبال می‌کنم، با فعالیت خود مشترکین را از هرگونه تغییر در قراردادشان آگاه می‌کند و به انتخاب‌های آن‌ها احترام می‌گذارد به‌جای اینکه از آن‌ها بپرسیم چه خدماتی احتیاج دارند.

موقعی که برنامه را باز می کنند کاربران این حق را دارند که بدانند با چه چیزی موافقت می کنند و این تایین دقیقا مستلزم چیست، تا بتوانند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند به استفاده از این پلتفرم ادامه دهند یا خیر.


اتحادیه اروپا در بازبینی اجمالی تعهدات واتس اپ بیان کرد که، برای هرگونه به روز رسانی خط مشی های آینده، این پلتفرم را بروزرسانی خواهد کرد:


تشریح کرد که مصمم هست چه تحولاتی در قراردادهای مشترکین ایجاد کند و به چه طریقی می تواند بر حقوق آنها تاثیر بگذارد. از قبیل فرصت رد شرایط خدمات به روز شده به همان اندازه که فرصت پذیرش آنها وجود دارد.


مطمئن شوید که اعلان‌های اطلاع‌رسانی به‌روزرسانی‌ها توانایی آن را دارد نادیده گرفته شود یا تحقیق به‌روزرسانی‌ها به تاخیر بیفتد، همچنین به انتخاب‌های مشترکین احترام گذاشته و از ارسال اعلان‌های تکراری خودداری کند.


از این رو به نظر می آید اتحادیه اروپا از متا تعهد گرفته که دیگر به قوانین دستوپاگیر متوسل نشود تا مشترکین واتس اپ را مجبور کند تا به روز رسانی های ToS خودسرانه را انجام دهند. برای وادار کردن مشترکین واتس اپ به موافقت با ارسال کردن شماره موبایل و آخرین حالت مشاهده شده خود در برنامه با کمپانی مادر (که در آن زمان فیس بوک شناخته می شد و در حال حاضر متا نامیده می شود) و با هر کمپانی دیگری که مربوط به آن بود.


با این وضعیت، متا دلایل بیشتری برای نادیده گرفتن مصوبه ها در این حیطه دارد. ابتدا، بازسازی قانون حمایت از مصرف‌کننده اتحادیه اروپا در سال 2019، که در ماه مه قبلی اعمال شد، مجازات‌های بازدارنده‌تری را به همراه داشت، به‌ویژه برای مشکلات ابطال گسترده‌ای که از مرزها عبور می‌کند و خیلی از مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد- به مقامات ملی این امکان را می دهد جریمه‌های بالاتر را صادر کنند. به 4٪ از گردش مالی 12 ماهه جهانی برای لغو تایید شده است.

......
قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا که قرار است برای زیرمجموعه‌ای از پلتفرم‌های بزرگتر در اواخر امسال اعمال شود، آنچه را کارگروه به عنوان«خدمات برای داشتن شرایط و ضوابط روشن» توصیف می‌کند، پیش‌بینی می‌کند. توضیح دادن به کاربر به زبانی قابل درک هنگامی که محتوا یا پروفایل کاربری آنها تحت تاثیر محدودیت‌های خاصی قرار می‌گیرد و تعهد به اعمال چنین محدودیت‌هایی به شیوه‌ای دقیق، عینی و متناسب.


جریمه‌های ابطال DSA قادر هست تا 6 درصد گردش مالی سالیانه جهانی باشد، و برای پلتفرم‌های بزرگ‌تر، با نام مستعار VLOP، خود شورای وظیفه نظارتی و اجرایی متمرکز را بر عهده خواهد گرفت. لذا، روزهای چند ساله که به غول‌های تکنولوژی این امکان را می دهد تا سال‌ها ما قبل آن، در نهایت، بعضی اصلاحات یا اطلاعات جزئی را ارائه دهند، باید در راه خروج از اتحادیه اروپا باشد.

 

 

نویسنده: وبسایت گیمرز



نظرات کاربران


هنوز نظری وارد نشده است.