شبیه سازی تبعیض آمیز در واقعیت مجازی

1401/11/18

شبیه سازی تبعیض آمیز در واقعیت مجازی


آیا تا به حال به شما پیشنهاد شده است که" یک کیلومتر با کفش دیگران قدم بزنید؟" . در نظر گرفتن دیدگاه افراد دیگر می تواند یک تلاش مسئله برانگیز باشد،ولی درک خطاها و سوگیری های ما کلید درک در بین جوامع است. با سعی در تفکر درباره انتخاب های خود، با پیشداوری هایی نظیر نژادپرستی تقابل می کنیم و به طور بالقوه تفکری بزرگتر در مورد دیگران ایجاد می کنیم. 

دانشمندان MIT برای یاری رساندن به چشم انداز،" On the Plane" را افزایش داده اند یک بازی واقعیت مجازی است که شبیه سازی آن تبعیض آمیز است.به این شکل که، این بازی نژادپرستی علیه خارجی ها را علیه یک زن آمریکایی مالزیایی نمایش می دهد،ولی این دیدگاه را می توان گسترش داد.بازیکنانی که در هواپیما قرار دارند قادر هستند وظیفه شخصیت هایی با مشخصات مختلف را انجام دهند و با دیگران مکالمات کنند و در عین حال وظایف داخل بازی را با یک سری مطالبه ها انجام دهند.حرکات شرکت کنندگان عملکرد مکالمه پرتنش بین شخصیت ها در مورد تفاوت های فرهنگی را به چالش می کشد.

به عنوان یک بازی واقعیت مجازی،« در هواپیما» تشویق کننده بازیکنان است تا نقش‌های جدیدی را که امکان دارد خارج از تجربیات خصوصی آن‌ها باشد به‌صورت اول شخص عهده دار شوند، و به آن‌ها این امکان را می دهد با تعصبات درون مجموعه ای یا برون مجموعه ای با اضافه کردن دیدگاه‌های جدید با تفکرات خود تقابل داشته باشند.فرهنگ های مختلف شرکت کنندگان با سه شخصیت درگیر خواهند شد: سارا، یک نسل ابتدایی مسلمان آمریکایی با تبار مالزیایی که محجبه است.

 ماریان، زنی سفیدپوست اهل غرب میانه که کمتر در معرض فرهنگ ها و آداب و رسوم دیگر قرار دارد. یا مهماندار هواپیما سارا نماینده گروه بیرون است، ماریان یکی از اعضای گروه است، و کارمند پرواز یکی از تماشاچیان است که شاهد تبادل نظر بین دو مسافر است.ماریان، زنی سفیدپوست اهل غرب میانه که کمتر در معرض فرهنگ ها و آداب و رسوم دیگر هست. یا مهماندار پرواز سارا نماینده گروه بیرون است، ماریان یکی از اعضای گروه است، و مهماندار یکی از تماشاچیان است که نظاره گر تبادل نظر بین دو مسافر است.

کاگلار ییلدیریم، دانشمند پژوهش های آزمایشگاه علوم پردازنده و هوش ماشینی MIT می گوید: این پروژه قسمتی از تلاش های ما برای استفاده از قدرت واقعیت افزوده و هوش ماشینی برای مقابله با صدمه های اجتماعی همانند خود برتربینی و نژادپرستی علیه خارجی ها است. نویسنده و سازنده بازی مشترک در پروژه خاطرنشان کرد:" با کمک از گفتگو بین دو مسافر، شرکت کنندگان تجربه می کنند که به چه طریقی نژادپرستی علیه خارجی ها یک مسافر خود را نشان می دهد و به چه طریقی بر مسافر دیگر تاثیرگذار است. 

این شبیه سازی انگیزه انتقاد شرکت کنندگان را بالا می برد و به دنبال بالا بردن همدلی با مسافری است که به سبب لباس او طرد شده است.

مدیر کل مرکز مجازی پیشرفته MIT.« در این شبیه‌سازی شدنی نیست که تجربیات زندگی شخص دیگری را به دیگری بدهد، ولی در صورتی که شما قادر نیستید به این معنا« با کفش دیگران راه بروید »،سیستمی همانند این توانایی این را دارد یاری رسان افراد باشد تا بتوانند الگوهای اجتماعی در کار را شناسایی کنند و بفهمند.هارل، که یکی از نویسندگان و طراحان این پروژه نیز قرار دارد، می گوید. یک روایت زیبا و تعاملی همچنین می تواند از منظر احساسی بر افراد موثر باشد و دری را برای تغییر و گسترش دیدگاه های مشترکین در مورد مسائل باز کند.» 

این شبیه سازی همچنین از یک موتور روایت تعاملی بهره می برد که چندین گزینه برای جواب به تعاملات داخل بازی طبق مدلی از نحوه طبقه بندی افراد از دیدگاه اجتماعی تشکیل می دهد.این وسیله به شرکت کنندگان این مجال را می‌دهد که رتبه خود را در شبیه‌سازی با روش انتخاب‌های جواب به هر مطالبه عوض کنند و بر خواست آنها به دو شخصیت دیگر موثر باشند.

مثلا، اگر شما به عنوان مهماندار بازی می کنید، می توانید به کلمات و تفکرات نژادپرستانه ماریان نسبت به سارا عکس العمل نشان دهید.آنگاه نرم افزار آن مجموعه متفاوتی از رویدادهای روایی را طبق تحولات شما در مواجه با دیگران به شما تسلیم می کند.

برای به حرکت درآوردن هر آواتار،" On the Plane" راه کارهای بازنمایی دانش هوش ماشینی را که از طریق ماشین های محدود محتمل کنترل خواهند شد، مخلوط می کند، ابزاری که طبق معمول در سیستم های یادگیری ماشین برای تعیین الگو استفاده می شود.توسط این ماشین‌ها، زبان بدن و حرکات شخصیت‌ها قابل ساماندهی است: اگر به عنوان ماریان بازی کنید، بازی رفتارهای او را نسبت به سارا طبق ورودی‌های کاربر سفارشی می‌کند و بر میزان راحتی او در مقابل یکی از اعضای جمعی که حضور دارند، تاثیر می‌گذارد.همچنین، شرکت کنندگان قادر هستند از نظر سارا یا کارمند پرواز همین کار را ایفا کنند.

در نشریه ای در سال 2018 طبق کار صورت گرفته در همکاری بین MIT و موسسه پژوهش های محاسباتی قطر، هارل و یکی از نویسندگان، سرکان شنگون، از طراحان سیستم مجازی حمایت کردند که بیشتر نظیر هویت ها و آداب و رسوم خاورمیانه باشند. آنها درخواست کردند که اگر طراحان به خریداران اجازه دهند تا آواتارهای مجازی را بیشتر نمایانگر پس‌زمینه‌شان سفارشی کنند، امکان دارد شرکت کنندگان را قادر سازد تا در یک تجربه حمایتی‌تر مشارکت کنند. چهار سال بعد،« در هواپیما» به هدف شبیهی دست یافت و دیدگاه یک مسلمان را در محیطی اختصاصی گنجاند. 

بسیاری از فناوریهای هویت مجازی، نظیر آواتارها، حساب‌ها، پروفایل‌ها و کاراکترها، برای جواب به نیازمندی های مردم در اقوام گوناگون طرحریزی نشده اند. پروژه ما به ایجاد تحول در تفکرات کمک می کند تا مردم برای یکدیگر احترام بگذارند و فهم مناسبتری در بین نمادهای فرهنگی متنوع داشته باشند."

کار هارل و ییلدیریم کمی از ابتکار MIT IDSS برای مبارزه با نژادپرستی سیستم سازی شده است.هارل در کمیته راهبری ابتکار کار می کند و رهبر مجمع تازه تاسیس ضد نژادپرستی، بازی ها و شبکه های اجتماعی است که رفتار، شناخت، مشکلات جوامع و سامانه های محاسبه گر متعلق به نژاد و نژادپرستی را در بازی های ویدیویی و تجربیات فراگیر تحقیق می کند. 

آخرین پروژه تحقیق کنندگان مقداری از انگیزه بزرگتر ICSR برای راه‌اندازی و هماهنگی پژوهش های بین رشته‌ای است که به فرآیندهای نژادپرستی در سراسر مؤسسات آمریکایی می‌پردازد.به کمک داده های وسیع، اعضای این پروژه تحقیقاتی ابزارهای محاسباتی را بالا برده و به کار می برند که برابری نژادی را بالاتر ببرد. ییلدیریم و هارل با به تصویر کشیدن یک سناریوی پر تکرار که مشخص می کند به چه طریقی تعصب به زندگی روزانه ما ورود پیدا می کند؟ 

پروفسور فوتینی کریستیا، پروفسور MIT می‌گوید: «در دنیای پس از 11 سپتامبر، مسلمانان اغلب در فرودگاه‌های آمریکا تبعیض های قومیتی و عقیدتی را تجربه می‌کنند.این بازی همچنین از طریق واقعیت مجازی در عوض آزمایش‌های میدانی برای شبیه سازی از وضعیت متعصبانه، رویکرد جدیدی را برای واکاوی سوگیری های خاص برمی گزیند.به طور هیجان‌انگیزی، این بررسی مشخص می کند که واقعیت مجازی توانایی آن را دارد که به عنوان ابزاری برای یاری رساندن به ما برای اندازه‌گیری بهتر جهت گیری های اشتباه رفتاری، مبارزه با تبعیض‌ نژادی و سایر اشکال آن استفاده شود.

" On the Plane" بر روی نرم افزار بازی سازی Unity با روش جعبه ابزار تعامل XR و پلتفرم Harrell's Chimeria برای نوشتن روایت‌های تعاملی که از قبیل طبقه‌بندی اجتماعی است، پیشرفت یافت. این بازی در اواخر امسال برای مطالعات و آزمایش بر روی پردازشگر های رومیزی و هدست های مستقل و بی سیم Meta Quest اجرا خواهد شد.مقاله ای در مورد این کار در ماه دسامبر در کنفرانس بین المللی IEEE در سال 2022 در حوزه هوش ماشینی و واقعیت افزوده ارائه شد.این بازی همچنین به کمک واقعیت افزوده به ازای آزمایش‌های میدانی برای شبیه سازی از حالت متعصبانه، رویکرد جدیدی را برای تجزیه و تحلیل جهت گیری های اختصاصی اتخاذ می‌کند.

 

 

نویسنده: وبسایت گیمرز



نظرات کاربران


هنوز نظری وارد نشده است.