اپل در حال شروع اقداماتی نسبت به جدا کردن سیستمعامل گوشی خود از خصوصیات ارائهشده به کمک آلفابت مادر گوگل است و پیشرفتهایی در مورد نقشهها، کندوکاو و تبلیغات آماده می کند که راهی را بین شرکتهای تکنولوژی بزرگ ساخته است.
این دو غول دره سیلیکون از موقعی که شرکت گوگل اندروید را در دهه 2000 خرید و محبوب کرد، در بازار تلفنهای هوشمند رقیب بودند. استیو جابز، یکی از بنیانگذاران شرکت اپل، سیستم عامل اندروید را محصولی دزدیده شده خواند که از نرمافزار گوشی iOS اپل تقلید میکرد، آنگاه اعلام جنگ را در گوگل شروع کرد و اریک اشمیت، مسئول عالی رتبه وقت این کمپانی کندوکاو را از مقامات تیم رهبری کمپانی اپل در سال 2009 شروع کرد.
به طوری که از آن زمان این رقابت کمتر پر سر و صدا بوده است، دو مهندس اسبق کمپانی اپل بیان میکنند که خالق آیفون از آن زمان از گوگل کینه داشته است.
یکی از این افراد بیان کرد که اپل فعلا درگیر یک" جنگ خاموش" دربرابر حریف اصلی خود است. این کار را با بهبود مشخصاتی انجام می دهد که به توسعه دهنده آیفون امکان می دهد تولیدی های خود را از خدمات ارائه شده با کمک گوگل جدا کند. اپل به مطالبه ها نسبت به اظهار نظر جواب نداد.
نخستین جبهه این نبرد نقشه برداری است که در سال 2012 با انتشار نقشه های شرکت اپل شروع شد و رقیب شرکت گوگل خود را به نام یک برنامه از پیش بارگیری شده تغییر داد.
این حرکت قرار بود زمان درخشانی برای مهارت اپلیکیشنی شرکت اپل باشد، ولی راه اندازی آن به قدری پر از مسائل اپلیکیشنی بود که به نام مثال، بعضی از پل ها تجدید نظر وضعیت داده و در اقیانوس ها فرو رفتند، که تیم کوک، معاون اجرایی، عنوان کرد:" بسیار متاسفم برای ناامیدی که این موضوع ساخته است."
فعلا، نقشه های کمپانی اپل در دهه قبلی به طور چشمگیری بروزرسانی شده است. در شروع این ماه، Business Connect را بیان کرد، ویژگیای که به شرکتها این امکان را می دهد که موقعیت دیجیتالی خود را اعلام کنند تا بتوانند با خریداران سروکار داشته باشند، عکسها را نمایش دهند و تبلیغات را ارائه دهند.
<div id="pos-article-display-card-79588"></div>
این یک چالش مستقیم برای نقشه گوگل است که با پلتفرم توصیههای Yelp برای ارائه داده ها همانند و کسب درآمد از هزینههای تبلیغات فعالیت میکند .
Business Connect با بهرهگیری از سیستم عامل شرکت اپل برای ارائه خصوصیات ویژه به مشترکین iOS، نظیر ادغام یکپارچه با اپل Pay یا Business Chat، یک ابزار گفتگوی بر پایه متن برای بازرگانی، فراتر میرود.
کوری مونچباخ، رئیس اجرایی BlueConic، یک پلتفرم اطلاعات طرفداران، میگوید:« کمپانی اپل برای جدا شدن بیشتر و بیشتر از گوگل، عمدتا تحت مدیریت حریم شخصی مصرفکننده، موقعیت کاملا مناسبی دارد.
جبهه دوم در نبرد کندوکاو است. در صورتی که شرکت اپل موقع پیشرفت به ندرت در مورد محصولات صحبت می کند، این کمپانی مدت هاست که روی خصوصیت شناخته شده درونی به نام" اپل Search" اقدام کرده است، ابزاری که به گفته کارمندان این پروژه" میلیاردها کندوکاو" را در روز ساده می کند.
قدمت تیم جستجوی اپل دست کم به سال 2013 برمی گردد، هنگامی که Topsy Labs را خرید کرد، استارت آپی که سایت توییتر را برای فعال کردن کندوکاو و واکاوی لیست کرده بود. این تکنولوژی هر بار که کاربر آیفون از دستیار صوتی کمپانی اپل، سیری اطلاعات میپرسد، درخواستهایی را از صفحه اصلی تایپ میکند یا از خاصیت جستجوی« Spotlight» مک بکار می گیرد، استفاده میشود.
توصیه جستجوی شرکت اپل با خریداری Laserlike در سال 2019، یک کسب و کار تازه هوش ماشینی که از طریق مهندسان اسبق گوگل تاسیس شده بود، افزایش پیدا کرد و ماموریت خود را ارائه" اطلاعات با وضعیت بالا و تفکرات های متنوع درباره هر موضوعی از کل وب" توصیف کرده بود.
جاش کونیگ، معاون ارشد راهبرد در Pantheon، یک پلتفرم تراکنش های وبسایت، عنوان کرد که کمپانی اپل توانایی آن را دارد به سرعت از سهم ۹۲ درصدی شرکت گوگل در بازار جستوجو با عدم قرار گیری گوگل به خصوصیات پیش تعیین شده برای ۱. ۲ میلیارد مصرف کننده آیفون، سهم خود را از بین ببرد.
کونیگ میگوید:« اگر شرکت اپل توانایی آن را داشت چیزی بسازد که به طور کلی به راحتی« کلاسیک گوگل» باشد، گوگل به اندازهود سال 2010 که یک موتور جستجوی آسان بود که کمتر برای درآمد تبلیغاتی بهینه شده بود، ممکن بود مردم به آن علاقه بیشتری نشان دهند.
بر اساس اظهارات وزارت دادگستری کشور آمریکا، آلفابت 365 روزه بین 8 تا 12 میلیارد دلار به کمپانی اپل پرداخت می کند تا گوگل موتور کاوشی پیش فرض در iOS باشد.
به هر حال، تغییر دادن شرکت گوگل در آیفون و خاطر جمع بودن از اینکه مشترکین نظرسنجیهای وب آنها به واسطه های داده شخص ثالث درز انجام نمی دهد، به آسانی با تحولات نرم افزار کاربردی بر پایه اطلاعات فردی و حساس و کمپین بازاریابی شرکت اپل برابر است، در صورتی که به طور بالقوه ضربه بزرگی به کسب و کار شرکت گوگل وارد می کند.
از هنگامی که خط مشی حفظ حریم شخصی تازه ای را در آوریل 2021 ساخت که شرکتهایی نظیر فیسبوک و اسنپ را از ایجاد ساده نمایههای کاربر و مکان یابی اقدامات آنها از برنامهای به برنامه دیگر محروم کرد، سهام این شرکتها به ترتیب 58 و 84 درصد تقلیل یافته است.
جبهه سوم در نبرد کمپانی اپل می تواند مخرب ترین باشد: جاه طلبی های آن در تبلیغات برخط، محلی که آلفابت بیش از 80 درصد از درآمد خود را اذعان خود می کند.
تابستان قبلی، شرکت اپل موقعیتی را در صفحات شغلی خود ارسال کرد، حاکی از اینکه به دنبال طرحی است که« دیزاین پیشرفتهترین پلتفرم طرف تقاضا برای حفظ اطلاعات خصوصی را پیش ببرد ». DSP یک ابزار خریداری رسانه دیجیتال است که به تبلیغکنندگان این امکان را می دهد، موجودی آگهی را در چند صرافی خرید کنند.
این آگهی شغلی علامتی بود که اپل تصمیم دارد یک شبکه تبلیغاتی جدید بسازد، شبکهای که نحوه ارائه تبلیغات به مشترکین آیفون را دگرگون سازد و کارگزاران داده شخص ثالث را از حلقه دور نگه دارد.
این مسئولیت در سپتامبر به کمک کیت ویزبورگ به نام مدیر کل محصول مجمع پلتفرم های تبلیغاتی صورت گرفت. ویزبورگ که یک دهه را نیز در شرکت گوگل و یوتیوب طی کرده بود، رئیس محصول ارشد DSP آمازون بود.
اندرو لیپسمن، تحلیلگر Insider Intelligence خاطرنشان کرد: حرکت شرکت اپل در سه جبهه مسبب شده است که موقعیت آلفابت در iOS" بیش از طبق معمول صدمه پذیرتر از گذشته به نظر برسد." او خاطرنشان کرد:« اپل به طور فزایندهای برای ورود به کسب و کار کندوکاو تشویق میشود، به این دلیل که بازوی تبلیغاتی خود را آماده می کند." کندوکاو دکمه ذخیره عظیم ویژگیهایی شخص اولیه است و این میدان نبرد جدید برای آتی تبلیغات دیجیتال است."