ممکن است بسیاری از گیمرهای معاصر آن را بدیهی بدانند، اما زمانی که Doom اولین بار در 10 دسامبر 1993 عرضه شد، برای ویندوز طراحی نشده بود، بلکه برای DOS طراحی شده بود. در آن زمان، رایانه های شخصی سازگار با IBM قبلاً تسلط خود را در دنیای بازی های رایانه شخصی تثبیت کرده بودند.با وبسایت بازی های کم حجم گیمرز همراه باشید. با این حال، چشم انداز بازی های رایانه شخصی دستخوش تغییرات قابل توجهی شد. بازیهای ماجراجویی مانند Myst و The 7th Guest بر این پلتفرم تسلط یافتند و تجربهای متفاوت از بازی را در مقایسه با ارائههای متنوع امروزی ارائه کردند.
Developer id Software در سبک تیراندازی اول شخص با Wolfenstein 3-D پیشگام شد. با این حال، آنها این ژانر را با Doom به کمال رساندند. Doom با پیچ و خم های عظیم و گسترده ارائه شده در گرافیک 2.5 بعدی، پتانسیل ایجاد جهان های سه بعدی همهجانبه را به نمایش گذاشت و تجربه ای رویایی از بازی را ارائه داد که قبلا غیرقابل تصور بود.
تاثیر Doom نه تنها در گیم پلی آن بلکه در استفاده نوآورانه از مدل اشتراک افزار نیز بود. این بازی در سه قسمت ساخته شده بود که قسمت اول به صورت رایگان توزیع شد. بازیکنان علاقهمند میتوانند بازی کامل را از طریق ایمیل دریافت کنند، استراتژی که به محبوبیت گسترده Doom کمک کرد. اگرچه بازی در نهایت به صورت خردهفروشی عرضه شد، اما استفاده اولیه از shareware باعث شد تا به یکی از مهمترین شرکتهای بازی در تاریخ تبدیل شود.
نفوذ Doom تا آنجا گسترش یافت که نسل بعدی تیراندازی های اول شخص، از جمله آنهایی که توسط id توسعه یافتند، اغلب به عنوان کلون های Doom شناخته می شدند. این بازی، همراه با بازی های دیگر، به دلیل محتوای خشونت آمیز آن به کانون بررسی سنای ایالات متحده تبدیل شد و منجر به تأسیس هیئت رتبه بندی نرم افزار سرگرمی (ESRB) شد.
در سالگرد Doom، حساب رسمی Bethesda Doom با یک توییت ساده این مناسبت را مشخص کرد. با این حال، فراتر از حوزههای id، بتسدا و مایکروسافت، علاقهمندان خارجی این وظیفه را بر عهده گرفتند که با ایجاد محتوای جدید به Doom احترام بگذارند.
یکی از عوامل مهم در این جشن مداوم، برنامهنویسی درخشان جان کارمک از id است که Doom را طوری طراحی کرد که در قالب یک فایل به نام «.wad» (مخفف «همه دادهها کجاست؟») قرار گیرد. امروزه، طرفداران میتوانند بدون زحمت فایلهای .wad خود را ایجاد کرده و به صورت قانونی به اشتراک بگذارند.
یکی از نسخههای قابل توجه .wad، بازی Eviternity II است که توسط گروهی متعهد از طرفداران ساخته شده است. این بازی شامل شش فصل است که هر کدام دارای پنج نقشه به همراه یک نقشه مخفی اضافی است و در مجموع دارای 36 نقشه است. همچنین لازم به ذکر است که به مناسبت 30 سالگی Doom، جان رومرو Sigil II را تکمیل کرد. انتشار، دو سال پس از اعلام آن، فصل دیگری به میراث ماندگار Doom اضافه می کند.Developer id Software در سبک تیراندازی اول شخص با Wolfenstein 3-D پیشگام شد. با این حال، آنها این ژانر را با Doom به کمال رساندند. Doom با پیچ و خم های عظیم و گسترده ارائه شده در گرافیک 2.5 بعدی، پتانسیل ایجاد جهان های سه بعدی همهجانبه را به نمایش گذاشت و تجربه ای رویایی از بازی را ارائه داد که قبلا غیرقابل تصور بود.
تاثیر Doom نه تنها در گیم پلی آن بلکه در استفاده نوآورانه از مدل اشتراک افزار نیز بود. این بازی در سه قسمت ساخته شده بود که قسمت اول به صورت رایگان توزیع شد. بازیکنان علاقهمند میتوانند بازی کامل را از طریق ایمیل دریافت کنند، استراتژی که به محبوبیت گسترده Doom کمک کرد. اگرچه بازی در نهایت به صورت خردهفروشی عرضه شد، اما استفاده اولیه از shareware باعث شد تا به یکی از مهمترین شرکتهای بازی در تاریخ تبدیل شود.
نفوذ Doom تا آنجا گسترش یافت که نسل بعدی تیراندازی های اول شخص، از جمله آنهایی که توسط id توسعه یافتند، اغلب به عنوان کلون های Doom شناخته می شدند. این بازی، همراه با بازی های دیگر، به دلیل محتوای خشونت آمیز آن به کانون بررسی سنای ایالات متحده تبدیل شد و منجر به تأسیس هیئت رتبه بندی نرم افزار سرگرمی (ESRB) شد.
در سالگرد Doom، حساب رسمی Bethesda Doom با یک توییت ساده این مناسبت را مشخص کرد. با این حال، فراتر از حوزههای id، بتسدا و مایکروسافت، علاقهمندان خارجی این وظیفه را بر عهده گرفتند که با ایجاد محتوای جدید به Doom احترام بگذارند.
یکی از عوامل مهم در این جشن مداوم، برنامهنویسی درخشان جان کارمک از id است که Doom را طوری طراحی کرد که در قالب یک فایل به نام «.wad» (مخفف «همه دادهها کجاست؟») قرار گیرد. امروزه، طرفداران میتوانند بدون زحمت فایلهای .wad خود را ایجاد کرده و به صورت قانونی به اشتراک بگذارند.
یکی از نسخههای قابل توجه .wad، بازی Eviternity II است که توسط گروهی متعهد از طرفداران ساخته شده است. این بازی شامل شش فصل است که هر کدام دارای پنج نقشه به همراه یک نقشه مخفی اضافی است و در مجموع دارای 36 نقشه است. همچنین لازم به ذکر است که به مناسبت 30 سالگی Doom، جان رومرو Sigil II را تکمیل کرد. انتشار، دو سال پس از اعلام آن، فصل دیگری به میراث ماندگار Doom اضافه می کند.