در Fallout 2، بازیکنان با گروهی از Deathclaws هوشمند در Vault 13 مواجه میشوند. این Deathclaws نتیجه ناخواسته آزمایشهای Enclave با ویروس FEV بود که هدف آن ایجاد ابر سربازان مطیع بود. با این حال، این موجودات فرار و همزیستی مسالمت آمیز با انسان ها را انتخاب کردند.
در اقدامی تلافی جویانه، Enclave فرانک هوریگان، یک فوق جهش یافته در زره های قدرتمند را اعزام کرد تا تمدن نوپای Deathclaw را ریشه کن کند. این اقدام بی رحمانه تقریباً کل جمعیت را از بین برد و تنها دو نفر از آنها جان سالم به در برد. جالب اینجاست که خالق آنها، جان دیلی، ادعای بی اطلاعی از این وقایع داشت که نشان دهنده خیانت به اعتماد در صفوف Enclave است.
دیلی می گوید: "یک روز، در راهرو قدم می زدم که Feargus [Urquhart] را در یکی از دفاتر برنامه نویس دیدم. روی شانه برنامه نویس، نگاهم به صفحه نمایش [Vault 13] افتاد." " وارد شدم و پرسیدم چه خبر است؟ آنها پاسخ دادند، "خب، ما تصمیم گرفتیم که این منطقه را از بازی حذف کنیم، اما ما نمی خواهیم آن را به سادگی حذف کنیم." به همین ترتیب، آنها با من مشورت نکردند یا به دنبال نظر من نبودند.
در رابطه با پایان متناوب شایعه شده که در آن بازیکنان می توانند با حذف دانشمندی به نام دکتر شربر، Deathclaws هوشمند را نجات دهند، دیلی توضیح می دهد: "تا جایی که من می دانم، هرگز در بازی اجرا نشد."
کریس آولون نسبت به مفهوم Deathclaws سخنگو ابراز تردید کرد و آنها را "بیش از حد احمقانه" دید. با این حال، دیلی مخالف است و می گوید: "منظورم این است که شما سوپر جهش یافته ها و غول ها دارید، چرا چیزی ندارید که بتواند در برابر سوپر جهش یافته ها بایستد؟"
علیرغم برخی فشارها، بازی اولیه بازخورد مثبتی دریافت کرد. اورکوهارت برای نهایی کردن یکی از قسمتها چیزی «بینظیر» درخواست کرد که دیلی را بر آن داشت تا با Deathclaws نوآوری کند. او این ایده را تصور کرد که آنها تحت آزمایشهایی قرار میگیرند و در نتیجه تبدیل آنها به موجودات هوشمندی میشود که جامعه کوچکی را در بقایای یک طاق مدیریت میکنند.
"[Urquhart] فریاد زد: "وای، این فوق العاده است. این دقیقاً همان چیزی است که ما به آن نیاز داشتیم." دیلی به یاد می آورد، بنابراین من به تولید ادامه دادم. با این حال، به دلایلی نامشخص، آنها در نهایت حذف شدند، و هرگونه امکان بازگشت معنادار آنها در یک دنباله از بین رفت.