در مصاحبه ای با وب سایت بازی MMORPG، نائوکی یوشیدا در مورد روند انطباق این عنوان از نسخه اصلی پلی استیشن 5 صحبت کرد. بر اساس ترجمه MMORPG از بیانیه یوشیدا:
از نظر کارایی، اگر یک رایانه شخصی رده بالا دارید، ممکن است در مقایسه با PS5، گرافیکی عالی و عملکرد روانتری را تجربه کنید. با این حال، اگر رایانه شخصی شما رده پایینتر باشد، ممکن است با عملکرد PS5 مطابقت نداشته باشد.
در حال حاضر، مهندسان ما به بهینه سازی بازی و تعیین مرزهای آن اختصاص دارند. ما مشاهده کردهایم که سختافزارهای خاصی به نرخ فریم بیش از 100 فریم در ثانیه در مناطق خاصی دست مییابند، اما این نتیجه به مشخصات سختافزار شما بستگی دارد. ما به طور فعال در حال انجام آزمایشات گسترده در این زمینه هستیم. در نهایت، کیفیت سخت افزار شما به طور مستقیم بر تجربه شما تأثیر می گذارد."
یوشیدا همچنین در مورد تصمیم Square Enix برای انتشار نسخه نمایشی رایانه شخصی توضیح داد. این نسخه ی نمایشی به بازیکنان جدید این امکان را می دهد تا عملکرد بازی را روی سخت افزار خاص خود ارزیابی کنند و تنظیمات مختلف را برای بهینه سازی تجربه خود آزمایش کنند.
Square Enix مجموعه گسترده ای از متغیرهای ذاتی در بازی های رایانه شخصی را برای Final Fantasy XVI تشخیص می دهد. بنابراین، رویکرد این است که بازیکنان را برای انجام آزمایشات خود توانمند کنیم. یوشیدا پیش بینی می کند که برخی از بازیکنان ممکن است تصمیم بگیرند که سخت افزار خود را ارتقا دهند، در صورتی که تنظیمات فعلی خود را برای اجرای بازی با استانداردهای مورد نظر خود ناکافی بدانند.
علاوه بر این، Square Enix متعهد به به حداکثر رساندن سازگاری Final Fantasy XVI در طیف گستردهای از سیستمها است. یوشیدا به بازیکنان اطمینان می دهد که بازی مجموعه گسترده ای از لغزنده ها را ارائه می دهد و به آنها امکان می دهد تنظیمات گرافیکی متعددی را به خوبی تنظیم کنند تا نه تنها عملکرد را بهبود بخشند، بلکه ظاهر بصری بازی را نیز مطابق با ترجیحات خود تنظیم کنند.
در نهایت، یوشیدا فاش میکند که اسکوئر انیکس از قبل تاریخ انتشار داخلی را برای نسخهی نمایشی و بازی کامل تعیین کرده است. با این حال، آنها تصمیم گرفته اند در حال حاضر این اطلاعات را فاش نکنند. این نسخه ی نمایشی برای انتشار قریب الوقوع در نظر گرفته شده است و به دنبال آن عرضه رسمی بازی به زودی انجام می شود.
علاوه بر این، Creative Business Unit 3 در حال حاضر در مراحل پایانی بهینه سازی بازی برای رایانه شخصی است. آنها به شدت در حال آزمایش سازگاری با تجهیزات جانبی رایانه شخصی مانند ماوس و صفحه کلید هستند، در کنار سایر ملاحظات که در پلتفرم پلی استیشن 5 نگران کننده نبودند. اطمینان از سازگاری یکپارچه اولویت اصلی تیم توسعه است.
یوشیدا بر اهمیت داشتن SSD در رایانه های شخصی برای عملکرد بهینه تأکید می کند. اجرای عنوان بدون SSD می تواند به شدت بر تجربه گیم پلی تاثیر بگذارد. با این حال، او اشاره میکند که ممکن است راهحلهای بالقوهای وجود داشته باشد، و به مثال Ratchet and Clank: Rift Apart اشاره میکند که در نهایت علیرغم محدودیتهای اولیه بر روی HDD قابل پخش بود.