اخیراً سر و صدایی در مورد تغییر استراتژی مایکروسافت گیمینگ به وجود آمده است، و این نه تنها بر بازیهای آنها تأثیر میگذارد، بلکه باعث ایجاد موجهایی در جامعه Xbox میشود. گزارشهای قبلی حاکی از آن بود که Starfield احتمالاً روی پلیاستیشن 5 عرضه میشود و اکنون The Verge نشان میدهد که ایندیانا جونز و The Great Circle ممکن است همین روند را دنبال کنند. با گیمرز همراه باشید.
مایکروسافت که در ابتدا به عنوان یک عنوان چند پلتفرمی در نظر گرفته شده بود، انحصاری را برای Indiana Jones و The Great Circle از طریق مذاکره مجدد قرارداد با دیزنی تضمین کرد. با این حال، The Verge نشان می دهد که این انحصار ممکن است کوتاه مدت باشد، زیرا ملاحظاتی برای آوردن بازی به پلی استیشن 5 پس از یک دوره کوتاه انحصاری ایکس باکس وجود دارد.
این با شایعات قبلی XboxEra در مورد Starfield مطابقت دارد و نشان می دهد که مایکروسافت رویکرد چند پلتفرمی تهاجمی تری را اتخاذ می کند. در حالی که دلایل رسمی پشت این تغییر فاش نشده است، مایکروسافت هنوز در مورد این گمانه زنی ها اظهار نظر نکرده است. ما ممکن است یک منبع داخلی داشته باشیم که وضعیت را روشن می کند، اما تا کنون، انگیزه های دقیق پشت استراتژی تغییر مایکروسافت نامشخص است.
تیم داگ، یکی از چهرههای برجسته در جامعه ایکسباکس، اخیراً اطلاعات فاششدهای را از یکی از افراد داخلی در شرکت به اشتراک گذاشته است، که ظاهراً امیدوار است که واکنش شدید طرفداران بتواند باعث ارزیابی مجدد برنامههای مایکروسافت شود. در حالی که صحت این شایعات تائید نشده باقی می ماند، به نظر می رسد تلاش های هماهنگی برای انتشار این اطلاعات وجود دارد که احتمالاً واکنش مایکروسافت را برانگیخته است.
چندین نگرانی در زمینه این تغییر ادعایی در استراتژی برجسته شده است. به گفته تیم داگ، این ادعا وجود دارد که Call of Duty ممکن است به Game Pass نیاید. این تصمیم، همانطور که پیشنهاد شد، ممکن است به دلیل محدودیتهای قانونی یا قراردادی نباشد، بلکه اقدامی برای محافظت از درآمد حاصل از خردهفروشی است.
در داخل شرکت، این تصور وجود دارد که سخت افزار آنها با افت مواجه است. طبق گزارش ها، فروش کنسول های سری ایکس باکس با تاخیر قابل توجهی نسبت به ایکس باکس وان قدیمی تر، کاهش یافته است. بر اساس گزارشها، تلاشهای اخیر برای افزایش فروش، مانند ارائه کنسولها با قیمت کاهشیافته 350 دلار، کمترین تأثیر را داشته است.
توجه به این نکته مهم است که این جزئیات بر اساس افشاگری های تایید نشده است و در حالی که انگیزه های پشت تصمیمات مایکروسافت حدس و گمان است، اطلاعات به امید دریافت پاسخ از سوی شرکت به اشتراک گذاشته می شود.
در یک چرخش شگفتانگیز، یک منبع داخلی، همانطور که توسط TimDog منتشر شده است، ادعای جسورانهای را مطرح کرده است که Game Pass، علیرغم اینکه عامل درآمدزایی قابل توجهی برای مایکروسافت گیمینگ است، ظاهراً ناپایدار است. این ادعا در تضاد با اسناد فاش شده و افشا شده رسمی مربوط به قرارداد Activision مایکروسافت است که بر Game Pass به عنوان منبع اصلی درآمد تاکید می کند. به گفته منبع TimDog، درآمد حاصل از Game Pass ظاهراً برای جبران هزینه های عملیاتی آن کافی نیست.
در حالی که بقیه اظهارات تیم داگ حدس و گمان به نظر می رسد، شایان ذکر است که افشای تعجب آور سازمان رقابت و بازار (CMA) مبنی بر اینکه پلی استیشن و ایکس باکس بر خلاف فرضیات سطحی درآمد تقریباً برابری در بازی ایجاد می کنند.
نگرانی های مشابهی در مورد قابلیت مالی صنعت بازی قبلاً ظاهر شده بود. برای مثال، نشت Insomniac نشان داد که مرد عنکبوتی مارول سود کافی نسبت به هزینههای تولیدش نداشته است. قابل ذکر است، اگر عرضه آنها بر روی پلتفرم رایانه شخصی نبود، ممکن بود چندین عنوان شخص اول سونی سودآور تلقی نمی شدند.
ادعای مهم در اینجا این است که مایکروسافت ظاهراً به دنبال بازگشت فوری سرمایه برای خرید Activision Blizzard King است. حتی افزایش درآمد قابل توجهی از کتابخانه بازی اخیراً خریداری شده ظاهراً برای رضایت شرکت کافی نیست.
TimDog این بینش ها را در پادکست Gamer's Council به اشتراک گذاشت، و اگرچه این ادعاها تایید نشده باقی می مانند، تاثیر بالقوه آنها بر صنعت بازی های ویدیویی می تواند عمیق باشد. در حالی که شایعات به صراحت بیان نمی کنند که مایکروسافت تولید کنسول ها را متوقف می کند، عواقب آن می تواند با تصمیم تاریخی سگا برای خروج از تجارت سخت افزار کنسول و انتقال به یک ناشر شخص ثالث قابل مقایسه باشد. در حال حاضر، هیچ تایید رسمی از این برنامه ها وجود ندارد.