همانطور که قبلاً گزارش شده بود، افزایش تقاضا برای رایانه های دستی بازی های رایانه ای، که به دلیل موفقیت های نینتندو سوییچ و Steam Deck افزایش یافته است، علاقه قابل توجهی را به بازاری که زمانی یک بازار خاص بود، برانگیخته است. شایعات فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه انویدیا در فکر ورود به این عرصه با رایانه شخصی بازی دستی خود است، احتمالاً با همکاری نینتندو، با هدف رقیب AMD و Intel، که هر دو قبلاً در تولید تراشه برای پلتفرمهای مشابه تثبیت شدهاند. علاوه بر این، گمانه زنی ها حاکی از آن است که سونی و مایکروسافت در حال بررسی چشم انداز توسعه دستگاه های بازی دستی با قابلیت اجرای عناوین پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان به صورت بومی هستند.
مشخص شده است که مایکروسافت در توسعه ROG Ally با ایسوس همکاری کرده است، اگرچه میزان این همکاری فاش نشده است. فیل اسپنسر، رئیس مایکروسافت گیمینگ، علناً تعامل خود را با دستگاههای مختلف بازی از جمله Ally، Lenovo Legion Go، Steam Deck و Switch ابراز کرده است. در میان این تحولات، اکنون توجه به یافته های نظرسنجی اخیر معطوف شده است.
طبق گزارش Windows Central، به نظر می رسد این نظرسنجی به صورت استراتژیک برای جمع آوری بینش در مورد ترجیحات کاربران بالقوه برای یک دستگاه فرضی دستی Xbox ساخته شده است. مشخص نیست که آیا پاسخ دهندگان به دلیل اشتراک Game Pass، حساب Xbox یا حساب مایکروسافت خود، نظرسنجی را دریافت کرده اند یا خیر، اما این احتمال وجود دارد که دارندگان حساب Xbox موجود تمرکز اصلی را داشته باشند، صرف نظر از اینکه آنها دارای کنسول هستند یا خیر.
در ابتدا، این نظرسنجی به اطلاعات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان، دستگاه های موجود، سیستم عامل ها، و مالکیت کنسول های بازی و رایانه های دستی بازی می پردازد.
متعاقباً، از شرکت کنندگان در مورد استفاده آنها از Game Pass در دستگاه های دستی، فراوانی استفاده از دستی در مقایسه با سایر دستگاه ها و علاقه آنها به پخش بازی از طریق سرویس های ابری سؤال می شود.
پرس و جوهای بیشتر مشخص و مستقیم هستند و هدفشان درک ترجیحات و رفتارهای پاسخ دهندگان است. سؤالات از این که آیا یک دستگاه دستی به عنوان پلتفرم اصلی بازی آنها عمل می کند تا اینکه چگونه عادات بازی آنها ممکن است با معرفی یک دستگاه اختصاصی ایکس باکس دستی تکامل یابد، متغیر است.
چیزی که در مورد نظرسنجی جالب توجه است این است که به چه چیزی پرداخته نشده است. برای مثال، این سوال مطرح نمیشود که آیا گیمرها تجربههای انحصاری بازیهای کنسولی را ترجیح میدهند یا میخواهند مایکروسافت تجربه بازی دستی را در تمام پلتفرمهای ویندوز بهبود بخشد.
اینها نیازهای متمایزی هستند که به طور بالقوه می توانند منجر به مشخصات مختلف دستگاه شوند. یکی دیگر از غیبت های قابل توجه، ذکر این موضوع است که آیا گیمرها تمایل به یک دستگاه دستی دارند که به طور یکپارچه بازی را در هر دو سیستم عامل ویندوز و ایکس باکس ادغام کند یا خیر. همچنین امکان جابجایی بین حالت Xbox یا سیستم عامل و ویندوز را بررسی نمی کند.
به نظر می رسد تمرکز مایکروسافت بر روی ارائه خدمات ویژه به دارندگان ایکس باکس و جذب گیمرهای جدید به این پلتفرم است. در حالی که این رویکرد ممکن است دامنه آنها را محدود کند، می تواند آنها را قادر سازد تا پروژه را به طور موثرتری اجرا کنند.
موفقیت چنین محصولی پس از عرضه نامشخص است. با این حال، تصور چنین دستگاهی با قیمت رقابتی با پورتال پلی استیشن جالب است. علاوه بر این، اگر به گونهای طراحی شود که با کارتهای توسعه فضای ذخیرهسازی اختصاصی Xbox Series X|S سازگار باشد، میتواند بازار جدیدی برای آن لوازم جانبی ایجاد کند.
اگر مایکروسافت بتواند سیستمی ایجاد کند که در آن ذخیرهها و حتی بازیها با استفاده از این کارتها بین کنسول دستی و کنسول قابل انتقال باشند، مزیت قابل توجهی نسبت به سایر تجربههای بازی دستی به آنها میدهد. با ظرفیتهای 1 ترابایت و 2 ترابایتی که در کف دست شما قرار میگیرد، حتی میتوانید از عناوین گسترده مانند Gears of War 4 یا Elder Scrolls Online در حال حرکت لذت ببرید.
بدون شک چنین دستگاهی پتانسیل بسیار بالایی دارد. با این حال، به احتمال زیاد ما باید مدتی صبر کنیم تا مایکروسافت این تحقیق را به یک محصول ملموس ترجمه کند.