کنترلر دسترسی PlayStation، یک دستگاه پیشگامانه شخص اول، در طی پنج سال به دقت توسعه یافته است تا بتواند طیف وسیعی از بازیکنان معلول را پوشش دهد. تحقیقات گسترده، نمونهسازی اولیه و همکاری با کارشناسان و بازیکنان با ناتوانیهای مختلف در کنترلکنندهای که امروز داریم به اوج خود رسیده است. من این فرصت را داشتم که آن را در دفتر مرکزی پلیاستیشن در ایالات متحده در سن متئو، کالیفرنیا بررسی کنم و عملکرد آن را در بازیهایی مانند Gran Turismo 7، Horizon Forbidden West، God of War Ragnarok، و Street Fighter 6 آزمایش کنم. به همان اندازه مهم، راهاندازی نرمافزار یکپارچه آن بود و طراحی ماژولار کاربر پسند که امکان سفارشی سازی آسان پخش کننده را فراهم می کند.
همانطور که آلوین دانیل، مدیر ارشد برنامه فنی می گوید، کنترلر Access به عنوان "پیوند حیاتی" در افزایش دسترسی در اکوسیستم پلی استیشن 5 عمل می کند. با بازی های شخص اول که گزینه های دسترسی جامع را در خود جای داده اند و آخرین به روز رسانی سیستم عامل PS5 که پشتیبانی اساسی از کنترلر Access را ارائه می دهد، قطعه گم شده پازل خود کنترلر است. خوشبختانه، این آماده است تا یک مکمل متحول کننده بازی برای افزایش دسترسی در دنیای بازی باشد.
بیایید به عملکرد و طراحی کنترلر دسترسی پلی استیشن بپردازیم. این دستگاه دایره ای شکل روی هر سطحی صاف قرار می گیرد و دارای هشت دکمه شعاعی، یک دکمه مرکزی برجسته و یک چوب آنالوگ بیرون زده است. برای بهبود تجربه کاربر، یک دکمه نمایه وجود دارد که به شما امکان می دهد بین سه طرح کنترل قابل تنظیم در تنظیمات سیستم جابجا شوید. دکمه هوم به راحتی در پایه چوب آنالوگ قرار دارد. علاوه بر این، چهار درگاه 3.5 میلیمتری در کنارهها وجود دارد که به آسانی دستگاههای ورودی شخص ثالث را تشخیص میدهند و امکان ادغام ابزارهای دسترسی موجود را به عنوان دکمههای اضافی فراهم میکنند.
چیزی که واقعاً در مورد کنترلر PlayStation Access قابل توجه است طراحی ماژولار آن است که سفارشی سازی فیزیکی را برای رفع نیازهای فردی ارائه می دهد. هشت دکمه در امتداد لبهها مجهز به کلاهکهای مغناطیسی هستند که میتوان آنها را بدون زحمت با کلاهکهایی با شکلهای متفاوت که همراه با کنترلکننده ارائه میشود تعویض کرد. این کلاهکها انواع مختلفی از سبکهای لمسی را بر اساس هر دکمه ارائه میکنند که به تشخیص دکمهها یا سادهتر کردن عمل فشار دادن آنها کمک میکند. علاوه بر این، بسته شامل درپوش های بزرگتر است که می تواند دو ورودی را به طور همزمان پوشش دهد. با توجه به اینکه میتوانید دو ورودی را طوری پیکربندی کنید که در تنظیمات سیستم بهعنوان یک دکمه شناخته شوند، این کار به طور موثر سطح بزرگتری را برای تعامل دکمهها فراهم میکند.
در مورد استیک آنالوگ، قابل تنظیم است و میتواند به سمت بیرون یا نزدیکتر به خود کنترلر بچرخد و به کاربران امکان میدهد فاصله مورد نظر را تنظیم کنند. این بسته همچنین شامل سه کلاه چوبی متمایز است: یکی شبیه به چوب DualSense، یک کلاه محدب شکل کمی بزرگتر، و یک توپ بزرگتر به سبک چوب بازی. یک راحتی اضافی در تنظیمات سیستم، توانایی تنظیم کنسول برای تشخیص جهت پیش فرض ورودی های چوب از هر یک از چهار جهت اصلی است. به عنوان مثال، اگر ترجیح می دهید چوب در سمت راست، چپ، بالا یا پایین کنترلر باشد، سیستم و بازی ها به طور یکپارچه با ورودی های جهت دلخواه شما سازگار می شوند.
کنترلر PlayStation Access بیشتر عملکرد خود را مدیون پشتیبانی نرم افزاری جامع است که در سیستم عامل PS5 ادغام شده است. هنگامی که کنترلر را وصل می کنید، همان فرآیندی را که با کنترلر DualSense انجام می دهید، انجام می دهید، از طریق داشبورد PS5 به طیف گسترده ای از گزینه های سفارشی سازی دکمه دسترسی پیدا می کنید.
هر ورودی در کنترلر PlayStation Access کاملا قابل تنظیم است و این انعطاف پذیری در برچسب گذاری دکمه های شعاعی به عنوان "یک تا هشت" به جای داشتن وظایف از پیش تعیین شده منعکس می شود. این بسته شامل برگه های قابل تعویض با نمادهای دکمه است که به شما امکان می دهد ورودی ها را با طرح کنترل ترجیحی خود مطابقت دهید. یک ویژگی چشمگیر، امکان اختصاص یک ورودی برای ثبت دو فشار مجزا از دکمه است. به عنوان مثال، در بازیهایی مانند God of War، که در آن فعالسازی Spartan Rage نیاز به فشار دادن همزمان L3 و R3 دارد، کنترلر دسترسی PlayStation اجازه میدهد هر دو ورودی به یک دکمه اختصاص داده شوند.
یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه، حالت تعویض دکمه با فشار دادن دکمه است که می تواند برای دکمه های جداگانه پیکربندی شود. این حالت به شما امکان می دهد فشارهای مداوم دکمه ها را با یک بار فشار شبیه سازی کنید و می توانید با فشار مجدد دکمه آن را غیرفعال کنید. این ویژگی به ویژه برای افرادی که در حفظ فشار ثابت روی یک دکمه مشکل دارند بسیار ارزشمند است. یک مثال عملی در بازیهایی مانند Gran Turismo 7 یافت میشود، جایی که میتوانید دکمه شتاب را روی حالت جابهجایی تنظیم کنید و به شما امکان میدهد با روشن و خاموش کردن آن در طول مسابقه، سرعت ماشین خود را کنترل کنید.
علاوه بر این، من این فرصت را داشتم که کیت بازی تطبیقی Logitech G (به طور جداگانه موجود است)، مجموعهای از دکمههای خارجی را که میتوان به چهار پورت 3.5 میلیمتری کنترلر دسترسی PlayStation وصل کرد، آزمایش کنم. این وسیله جانبی در بازیهایی مانند Horizon Forbidden West که دارای طرحهای کنترل پیچیده و دستورات متعدد مورد نیاز در نقاط مختلف بازی هستند، ارزشمند است. سیستم عامل PS5 بهطور یکپارچه این ورودیها را هنگامی که به برق متصل میشوند تشخیص میدهد و از راهاندازی بدون دردسر اطمینان میدهد. با این حال، برای کسانی که ترجیح میدهند روی دستگاههای شخص ثالث سرمایهگذاری نکنند، PS5 این گزینه را ارائه میدهد که یک کنترلر DualSense را در کنار کنترلکننده Access جفت کنند، که اساساً آنها را به عنوان یک دستگاه ورودی یکپارچه در نظر میگیرد. اگرچه ممکن است راهاندازی ایدهآل برای همه نباشد، اما راهحلی مقرونبهصرفه ارائه میکند، بهویژه از آنجایی که هر دارنده PS5 قبلاً یک کنترلر DualSense دارد.