تلاقی هوش مصنوعی و صنایع موجود همچنان به ایجاد اصطکاک واقعی ادامه می دهد که احتمالاً در نهایت به احکام حقوقی قابل توجهی ختم خواهد شد و یکی از زمینه های پیشرو هنر تجسمی است. سال گذشته یک هنرمند عمداً هنگام شرکت در یک مسابقه قوانین را زیر پا گذاشت و با تصویری که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود برنده آن شد، در حالی که جوایز برتر عکاسی جهان نیز با موفقیت توسط عکاسی که میخواست خطرات را نشان دهد پانک شد. حالا یک هنرمند مشهور فانتزی ادعا میکند که آثارش آنقدر کپی شده است که در واقع کارهای اصل او را دفن میکند و به حرفهاش آسیب میزند.
گرک روتکوفسکی یک هنرمند دیجیتال است که یک حرفه طولانی و موفق برای شرکتها و برندهایی از جمله Magic the Gathering، Dungeons & Dragons، Ubisoft، Disney، Games Workshop و Blizzard داشته است. شما ممکن است نام او را ندانید، اما تقریباً قطعاً کارهای این مرد را در جایی دیده اید. آثار او در سراسر وب به نمایش گذاشته شده است و، البته، به این معنی است که توسط همه این رباتهای هنری هوش مصنوعی به جهنم کشیده شده است.
روتکوفسکی ادعا می کند که نام او بیش از 400000 بار از سپتامبر 2022 به عنوان پیامی برای ربات های هنری هوش مصنوعی استفاده شده است، یعنی بیشتر از هنرمندان پابلو پیکاسو و لئوناردو داوینچی. او به هیچگونه استفاده از کار (حق نسخهبرداری) خود توسط هوش مصنوعی رضایت نداده است.
روتکوفسکی به بیبیسی گفت: «در ماه اولی که آن را کشف کردم، متوجه شدم که به وضوح روی حرفهی من تأثیر میگذارد و نمیتوانم آثارم را در اینترنت بشناسم و پیدا کنم. "نتایج با نام من مرتبط خواهد شد، اما این تصویر من نخواهد بود. توسط من ایجاد نخواهد شد. بنابراین برای افرادی که آثار من را کشف می کنند، سردرگمی ایجاد خواهد کرد."
این هنرمند می گوید که کار او و دیگران "به راحتی با هوش مصنوعی از ما گرفته شده" و نگران است که هنرمندان انسانی را "منسوخ" کند و افزود: "کار و آینده من زیر یک علامت سوال بزرگ است."
درک اینکه چرا کار خارق العاده روتکوفسکی در بین کاربران نرم افزار هوش مصنوعی محبوبیت پیدا کرده است، سخت نیست، زیرا چیزهایی که ربات های هنری بر اساس کار او تولید می کنند می توانند بسیار عالی به نظر برسند. روتکوفسکی به Creative Bloq گفت: "متأسفانه من شبیه یک میم شدم، نمادین ترین درخواست، زیرا فقط نتایج جالبی ارائه می دادم."
حتی عجیبتر این است که برخی از مردم شروع به خلق اثری به سبک روتکوفسکی کردند و سپس آن را بهعنوان هنرمند امضا کردند، و باعث سردرگمی کامل در مورد اینکه چه یک اثر هنری اصلی بود و چه چیزی یک کپی تولید شده توسط هوش مصنوعی بود. بدتر از آن، محبوبیت روتکوفسکی باعث شد که نام او در برخی از رباتهای هنری به «پیشفرض» تبدیل شود، و احتمالاً به همین دلیل است که از او بیش از برخی از استادان قدیمی کپی میشود.
این که آیا «کپی شده» حتی اصطلاح درستی در این زمینه است یا نه، سؤال دیگری است و وضعیت اسفبار این هنرمند نیاز شدید به مقررات در این زمینه و سریع را نشان می دهد. این مثال واضحی است که شما از یک هنرمند شاغل میبینید که کارش تحت تأثیر منفی تولیداتش توسط هوش مصنوعی بدون رضایت است. نیازی نیست وکیل باشید تا متوجه شوید که چیزی عمیقاً اشتباه است.
برخی از شرکتها قصد دارند از شکایتهای غیرقابل اجتناب خارج شوند: Adobe Firefly یک تولیدکننده به اصطلاح اخلاقی هوش مصنوعی است که به هنرمندان اجازه میدهد از کار خود برای آموزش استفاده نکنند. اما همچنان احساس میشود که تعادل در آنجا اشتباه است: مطمئناً باید شرکت کرد. به نوبه خود، روتکوفسکی امیدوار است که بتوان برخی از این شرکت ها را متقاعد کرد که مدل های خود را برای "فراموش کردن" آثار دارای حق چاپ قبلی خراشیده شده مجدداً تنظیم کنند، اگرچه با توجه به ماهیت درنده و درنده برخی از این شرکت ها، این امر تقریباً خیالی به نظر می رسد. من از هنرمند پرسیده ام که آیا قصد دارد در آینده راه حل قانونی را بررسی کند و با هر پاسخی به روز خواهد شد.