سونی و مایکروسافت پس از ماههای طولانی کشمکش و با وجود خصومتهای آشکار در دادگاه، سرانجام به توافقی دست یافتند که ظاهرا تضمین میکند که Call of Duty حداقل تا 10 سال پس از نهایی شدن خرید Activision توسط مایکروسافت روی پلیاستیشن باقی میماند. با گیمرز همراه باشد. این یک راه حل است. که همین چند هفته پیش دور به نظر می رسید، زیرا پلی استیشن برای مخالفت با خرید در حالی که کمیسیون تجارت فدرال آن را بررسی می کرد، تلاش می کرد، اما خبر خوبی برای لشکر طرفداران بازی ندای وظیفه بود. این معامله بدون هیچ گونه افزایش و هیاهویی توسط فیل اسپنسر اعلام شد، درست همانطور که او اخبار مربوط به توافق با پلتفرمهای استریم بسیار ناشناختهتر را کنار گذاشته است، اما بیشترین پیامدهای هر یک از این اعلامیهها را دارد.
بدون بیانیه مطبوعاتی یا پست وبلاگ، این یک روش کاملا مبهم برای توصیف یک "توافق الزام آور" است، اما گزارش های بعدی تأیید کردند که ایکس باکس و پلی استیشن هر دو می گویند این قرارداد برای یک دوره 10 ساله است. این برای حفظ کال آف دیوتی روی پلی استیشن 5 برای تمام طول عمر آن کافی است و همچنین شاهد عرضه این سری بر روی هر نسل سخت افزاری بعدی سونی هستیم.
البته، پیشزمینه اصلی همه اینها، ادامه، هرچند آهسته، پیشرفت خرید عظیم Activision توسط مایکروسافت و تلاشهای آن برای متقاعد کردن یک سری از تنظیمکنندهها است که این معامله باید ادامه یابد.
تنها مخالف اصلی باقی مانده در قالب سازمان رقابت و بازار بریتانیا است که به دلیل نگرانی در مورد تأثیر آن بر بازار نوپای بازی های ابری، موقتاً این معامله را مسدود کرد.
وسوسه انگیز است که این توافقنامه Call of Duty را به عنوان تلاشی دیگر برای آرام کردن یک تنظیم کننده ببینیم، اما در واقع، CMA قبلاً اعلام کرده است که بیش از حد نگران وضعیت COD پس از ادغام نیست.
از آنجایی که بازیهای ابری در عوض راه حل اصلی آن است، جالب است که ببینیم آیا این موضوع باعث میشود تا تصمیم گیرندگانی که متقاعد نشدهاند حرکت کنند یا خیر.
با این حال، آنچه واضح است این است که در زمانی که ایکس باکس به آن نیاز داشت، این به عنوان یک پیروزی روابط عمومی برجسته برای این شرکت بود و واکنش عمومی تا کنون عالی بوده است، به ویژه از طرف گیمرهای پلی استیشن.
ارسالهای سونی در جریان پرونده FTC شامل آمارهای خیرهکنندهای در مورد میزان محبوبیت COD بر روی پلتفرم آن بود، حداقل آماری که نشان میداد میلیونها گیمر به معنای واقعی کلمه هیچ چیز دیگری روی کنسول پلیاستیشن خود بازی نمیکنند، بنابراین حفظ دسترسی به این سری همیشه برای آن بسیار مهم بود.
با این حال، امضای این قرارداد نشان میدهد که سونی اکنون این دیدگاه رایج را میپذیرد که اکنون این موضوع مهم است که خرید این محصولات چه زمانی شروع و نهایی شود.